ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

208

S nedávno obnovenou linkou Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 208 jsme se mohli v pražských ulicích setkávat v období 1975 až 2011 a opět od roku 2017. Po celou dobu své existence její trasy protínaly a protínají zejména severovýchodní kouty hlavního města. V současné době sem dopravce Stenbus vypravuje z garáží v Praze - Horních Počernicích standardně dlouhé autobusy, vybrané spoje jsou garantovaně nízkopodlažní.

208a1

Nová trasa

Od 3. března 1975 zavedl pražský Dopravní podnik autobusovou linku číslo 208 v trase: Malešice, Hostýnská – Sídliště Malešice – Černokostelecká – Na Homoli – Perlit. Rozsah provozu byl stanoven jen na pracovní dny. Už 1. prosince 1975 přišlo zkrácení trasy do zastávky Sídliště Malešice namísto dosavadní konečné Malešice, Hostýnská. Ještě k témuž datu nastalo omezení rozsahu provozu pouze na přepravní špičky pracovních dnů.

1975 – Ve výřezu linkového vedení vidíme původní trasu autobusové linky číslo 208 – Archiv DP

K 4. říjnu 1976 začala „dvěstěosmička“ jezdit celodenně. Už 13. ledna 1977 došlo k prodloužení trasy z Perlitu do zastávky Prefa (dnes neexistující zastávka na Průmyslové ulici), obsluhované pouze v uvedeném směru, aby byla 21. června 1979 opětovně zkrácena k Perlitu.

208c1

Léto 1979 - Schéma trasy linky číslo 208 - web prazsketramvaje.cz

V souvislosti s uvedením úseku metra II. A (Náměstí Míru – Želivského) do provozu, dne 19. prosince 1980, se od následujícího dne, tedy 20. prosince 1980, trasa autobusové linky číslo 208 dostala do podoby: Želivského – Sídliště Malešice – Černokostelecká – Polygrafická – Perlit – Spolská – Dolní Počernice. K témuž datu byl zaveden celotýdenní rozsah provozu. Zastávku Laktos (nyní Sídliště Jahodnice) začala „dvěstěosmička“ obsluhovat od 31. ledna 1984 a 18. prosince 1986 k ní přibyla ještě zastávka Za horou.

208d1

1994 - Karosa C734 na lince číslo 208 v terminálu Želivského - Roman Vanka, web citybus.cz

Další úprava trasy přišla až při prodloužení trasy metra A do stanice Depo Hostivař dne 28. května 2006. Právě od téhož data začala autobusová linka číslo 208 zajíždět do terminálu Depo Hostivař a 9. května 2008 sem byla trvale zkrácena. Uvedené zkrácení bylo vyvoláno úpravami a posílením stávajících linek číslo 133 a 155.

208e1

3. března 2008 – Karosa C934E ev. č. 5973 na lince číslo 208 v nástupní zastávce Dolní Počernice – Pavel Hypš

Od 12. prosince 2010 vstoupilo v platnost omezení rozsahu provozu jen na špičky pracovních dnů s intervalem 30 minut. Rok poté, konkrétně 11. prosince 2011, přišlo zrušení autobusové linky číslo 208 a její částečné nahrazení linkou číslo 263.

208f1

10. ledna 2011 - Karosa B732 na lince číslo 208 u zastávky Jiráskova čtvrť - Pavel Hypš

Právě linku číslo 263 "dvěstěosmička" opět nahradila, od 29. dubna 2017. Tentokrát šlo však o pouhé přečíslování, nutné kvůli posunu číselné řady pro rozvoj regionálních linek. "Nová" linka číslo 208 tedy vyjela v trase: DEPO HOSTIVAŘ - Na Homoli - Ústřední - OBCHODNÍ CENTRUM ŠTĚRBOHOLY - Škola Štěrboholy - Jahodnice - Nádraží Dolní Počernice - Dolní Počernice - Škola Dolní Počernice - BEZDĚKOVSKÁ.

208g1

Nová trasa2

Původní linku číslo 208 mezi roky 1975 až 2011 zajišťoval Dopravní podnik hlavního města Prahy, který sem vypravoval standardně dlouhé autobusy, v posledních letech byly vybrané spoje garantovaně nízkopodlažní. Na novodobou linku číslo 208 vypravuje standardně dlouhé autobusy dopravce Stenbus, vybrané spoje jsou opět garantovaně nízkopodlažní. Kvůli dohodě s obchodním centrem Europark ve Štěrboholích zde jezdí převážně vozy polepené reklamou tohoto obchodního centra.

208h1

Nová trasa3

Autor: Zdeněk Liška
Zdroje: Linky MHD v Praze 1829 – 1990 (Fojtík P., Prošek F.), knižní jízdní řády PID, web ropid.cz
Text zveřejněn: 10. května 2014
Poslední aktualizace:

Další fotografie z provozu linky číslo 208 - Zdeněk Liška a Pavel Hypš

                 

TOPlist
aktualizováno: 13.06.2017 18:26:49