ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

234

Autobusová linka Pražské integrované dopravy číslo 234 zajišťovala přes 20 let dopravní obsluhu odlehlé části Jarova, kde je větší vzdálenost od tramvajových zastávek. Po celou dobu provozu byl jejím dopravcem Dopravní podnik hlavního města Prahy a vypravoval na ni standardně dlouhé autobusy, doplněné v posledním období midibusy.

4. dubna 2008 – SOR NB12 na lince číslo 234 přijíždí k výstupní zastávce Habrová – Pavel Hypš

Poprvé jsme se s číselným označením 234 setkali 1. února 1971, kdy byla kvůli síti překryvných linek takto přeznačena původní linka číslo 134, jedoucí v trase: Petřiny – Vypich – Letenské náměstí – Na Františku – Náměstí Krasnoarmějců – Národní divadlo – Ostrčilovo náměstí - Náměstí Hrdinů – Sídliště Antala Staška – Ryšánka. Po zrušení sítě překryvných linek, 9. května 1974, je linka opět označena jako 134.

Dnešní pohled na prostor bývalého obratiště Ryšánka - Pavel Hypš

Dne 20. prosince 1980 dochází k zahájení provozu nové linky číslo 234, vedené v trase: Jiřího z Poděbrad – Olšanské náměstí – Mezi Hřbitovy – Třebešín – Habrová. V provozu byla celodenně a celotýdenně.

Prostor bývalých zastávek Jiřího z Poděbrad je stále patrný z vydláždění silnice a otvoru po zastávkovém sloupku – Pavel Hypš

Mezi 6. dubnem 1981 až 4. listopadem 1984 byla vedena v polookružní trase: Habrová – Třebešín – Mezi Hřbitovy – Olšanské náměstí – Flora – Želivského – Mezi Hřbitovy – Třebešín – Habrová. Po tomto období se ještě vrátila na konečnou Jiřího z Poděbrad.

Karosa C734 na lince číslo 234 – Roman Vanka, web citybus.cz

K jeho definitivnímu opuštění dochází od 12. července 1987, kdy je linka číslo 234 odkloněna a prodloužena do trasy: Habrová – Mezi Hřbitovy – Želivského – Murmanská – Strašnická – Sídliště Skalka.

30. ledna 2007 – Iveco Citelis přijíždí na lince číslo 234 do zastávky Strašnická – Pavel Hypš

Další změnu zaznamenal provoz linky číslo 234 až 30. srpna 2008, kdy došlo k jejímu nahrazení ve Strašnicích novou linkou číslo 175, a byla tedy zkrácena pouze do trasy: Habrová – Mezi Hřbitovy (Z) – Želivského.

2. prosince 2008 – Karosa Citybus na lince číslo 234 ve výstupní zastávce Želivského – Pavel Hypš

V tomto stavu ztrácela na vyžívanosti a byl postupně prodlužován interval ve špičkách pracovních dnů. Provozním problémem byla také nemožnost zajíždění z ulice Jana Želivského do obratiště Želivského, a tím odstavování autobusů v zastávkových zálivech. Od 1. září 2009 tak dochází ke zrušení linky číslo 234 a jejímu nahrazení prodloužením vybraných spojů linky číslo 124 do trasy: Dvorce – Želivského – Habrová.

13. prosince 2008 – Karosa Citybus na lince číslo 234 v zastávce Želivského – Pavel Hypš

V naprosto totožné trase, jako před jejím zrušením, vyjíždí znovu linka číslo 234 dne 19. dubna 2016. Po dobu 2 měsíců zde funguje jako výluková linka kvůli rekonstrukci Malešické ulice. Linka číslo 124 je po dobu výluky zkrácena do terminálu Želivského a důvodem rozdělení linky je úzký průjezd objížďkou u zastávky Vackov, kvůli kterému je vhodné zajišťovat provoz midibusy.

Solaris Urbino 8,9 na lince číslo 234 u výlukové zastávky Vackov – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: publikace Linky MHD v Praze 1829-1990, web ropid.cz
Text zveřejněn: 20. dubna 2016

TOPlist
aktualizováno: 16.08.2017 11:25:51