ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

240

Autobusová linka Pražské integrované dopravy číslo 240 zajišťuje dnes spojení okrajových částí Prahy 4, 9 a 10 se stanicemi metra Černý Most a Háje. Její provoz v posledních letech zajišťuje dopravce Arriva Praha vozy standardní délky, vybrané spoje jsou garantovaně nízkopodlažní

10. května 2014 – Karosa C934 na lince číslo 240 v nástupní zastávce Háje – Pavel Hypš

Počátky linky číslo 240 můžeme najít ve zcela odlišné oblasti, než ji známe dnes. Dne 29. prosince 1979 vyjela poprvé v trase: Nádraží Braník – Modřany – Komořany – Zbraslavské náměstí – Sídliště Zbraslav – Lipence. V provozu byla celodenně a celotýdenně, v úseku Sídliště Zbraslav – Lipence však pouze ve špičkách pracovních dnů. Radikální omezení nastalo již k 10. březnu 1980, kdy byla omezena pouze na špičky pracovních dnů v celé trase. K 1. květnu 1986 je linka číslo 240 v této podobě zrušena.

2. listopadu 1985 – Trasa linky číslo 240 – Večerní Praha, sbírka prazsketramvaje.cz

Ke znovuobsazení čísla 240 dochází 1. dubna 1987, tentokrát v trase: Nádraží Braník – Obchodní náměstí – Sídliště Modřany (dnes Písková) – Násirovo náměstí. V provozu byla zpočátku pouze ve špičkách pracovních dnů, již 31. srpna 1987 byl zaveden provoz celodenní a celotýdenní. Zrušena však byla 17. října 1989, a nahrazena byla především posílenou linkou číslo 150.

24. června 1987 – Trasa linky číslo 240 – Večerní Praha, sbírka prazsketramvaje.cz

Provoz na trase, na které linku číslo 240 známe dnes, byl zahájen 1. prosince 2005. Tehdy vyjela v podobě: Černý Most – Nádraží Běchovice – Škola Dubeč – Sídliště Horní Měcholupy – Nové Petrovice – Háje. Zpočátku byla v provozu pouze v pracovní dny, víkendový provoz byl zaveden od 30. srpna 2008.

7. července 2007 – Karosa B732 na lince číslo 240 v obratišti Háje – Pavel Hypš

Počínaje 1. září 2007, po odklonu linky číslo 111, bylo zavedeno zajíždění do obratiště Dolní Měcholupy, pouze ve směru Háje. Tato změna byla anulována k 30. srpnu 2008. Ke stejnému datu došlo k převedení části trasy mimo Pražský okruh, do jižní části Chlumecké ulice, kde je zřízena zastávka Obchodní centrum Černý Most.

17. října 2008 – Karosa C934 na lince číslo 240 přijíždí do zastávky Obchodní centrum Černý Most – Pavel Hypš

K 1. září 2012 dochází ke změně trasy v Petrovicích, kdy je linka číslo 240 nově vedena ulicemi Bellova, Edisonova a Euklidova, přes zastávky Morseova a Newtonova. Od 29. června 2013 došlo k zavedení posilových jednosměrných spojů v trase: Morseova – Háje. Ty byly zrušeny k 15. říjnu 2016, díky zavedení linky číslo 154.

240f

Newtonova nebo Morseova - Pavel Hypš

Modřanské varianty linky číslo 240 zajišťoval Dopravní podnik hlavního města Prahy. Provoz na trase spojující Háje s Černým Mostem odstartoval dopravce Hotliner. Od 1. ledna 2007 dopravce Hotliner ukončil svoji činnost v pravidelné dopravě, a linku číslo 240, stejně jako několik dalších, převzal dopravce Connex Praha (později Veolia Transport Praha, dnes Arriva Praha). V roce 2008 zajišťovala vybrané spoje, jako subdodávku pro kmenového dopravce, firma Stenbus. V roce 2016 se stejným způsobem objevoval dopravce Jaroslav Štěpánek.

29. srpna 2008 – Karosa B732 dopravce Stenbus na lince číslo 240 vyjíždí z výstupní zastávky Černý Most – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: publikace Linky MHD v Praze 1829-1990, web prahamhd.vhd.cz
Text zveřejněn:

Další fotografie z provozu linky číslo 240 – Pavel Hypš

TOPlist
aktualizováno: 16.08.2017 11:25:51