ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

256

Městská autobusová linka číslo 256 má od svého zavedení až dodnes téměř příměstský charakter. I přesto, že na jednom konci navazuje na metro a na opačném na příměstskou železnici.

Bývalá budova Dopravního podniku u stejnojmenné zastávky linky 156 – Archiv DP

Dne 22. června 1970 vyjíždí do ulic nová překryvná linka 156 v trase Staré Město, Revoluční – Dopravní podnik – Dělnická (dnes Argentinská) – V Holešovičkách – Vychovatelna – Prosek, Liberecká. Od 1. února 1971 byla kvůli tarifnímu odlišení překryvných linek přeznačena na 256. Počínaje 2. lednem 1973 se stala druhou pražskou linkou, na které vypomáhaly autobusy ČSAD. Část spojů byla od 5. března 1973 prodloužena z Liberecké ke Garážím DP Klíčov. Od 9. května 1974 byl opětovně sjednocen tarif a linka zpátky získává označení 156.

Trasa linky 256 ve výpisu Dopravní situace 1972

Znovu se s označením 256 setkáváme od 23. listopadu 1981 v trase Jinonice, Motorlet (dnes U Waltrovky) / Jinonice – Jinonice, ZPA – Velká Ohrada – Frolíkovo náměstí (dnes Náměstí U Lva) - Řeporyjské náměstí – Zmrzlík – Zadní Kopanina – Cikánka – Cementrárna Radotín – Nádraží Radotín. Stala se první městskou linkou obsluhující oblast Zadní Kopaniny a doplňkem především pro linku 130, která také spojovala Jinonice a Řeporyje. U Motorletu navazovala na linku 137.

1985 – Jízdní řád linky 256

Společně s prodloužením metra B na Nové Butovice (8. listopadu 1988) linka číslo 256 opouští průmyslovou oblast Jinonic a je ukončena v terminálu Nové Butovice. Obsluhu Jinonic kromě metra nově přebírají odkloněné linky 130 a 149. Vybrané spoje „dvěstěpadesátšestky“ pokračovaly z Nových Butovic přes Nušlovu na Stodůlky (dnes Sídliště Stodůlky).

22. června 2007 – Linka 256 v nástupní zastávce Nové Butovice – Pavel Hypš

Od roku 1991 bylo mezi zastávkami Prvomájová a Safírová zřízeno zajíždění k zastávce Lahovská, pouze v tomto směru. Jezdila zde tzv. malý okruh přes zastávky Ametystová, Živcová, Lahovská, Pod Říhákem a U Kestřánků.

Trasa linky 256 ve výpisu linek 1994

Po prodloužení metra B do stanice Zličín 11. listopadu 1994 bylo zrušeno zajíždění vybraných spojů do Stodůlek.

22. února 2009 – Linka 256 projíždí kolem zastávky U Lomů – Pavel Hypš

Závlek na Lahovskou byl zrušen od 1. září 2001, kdy byla zaveden nová linka 245 v trase Nádraží Radotín – Pod Říhákem – Lahovská – K Višňovce – Lahovská – Pod Říhákem – Nádraží Radotín. Paradoxně malý okruh přes Živcovou byl tehdy zrušen bez náhrady a obnoven až po několika letech. V praxi byly všechny spoje linky 245 zajišťovány přejezdy z kmenových autobusů linky 256.

22. února 2009 – Linka 256 na konečné Nové Butovice – Pavel Hypš

Od 3. března 2008 byla zřízena ve Smíchovské ulici mezi zastávkami Píškova a Slatinová nová zastávka Raichlova. Slouží zejména místní nové bytové zástavbě.

30. května 2013 – Linka 256 vyjíždí ze zastávky Raichlova – Pavel Hypš

Linka číslo 256 nikdy nejezdila moc vytížená. Její existenci drží pouze zajíždění do několika oblastí, kam žádná jiná veřejná doprava nevede. Od 6. března 2011 se z tohoto důvodu na vybraných spojích začaly objevovat nízkopodlažní minibusy SOR BN8.5.

8. července 2011 – Minibus na lince 256 v zastávce Řeporyjské náměstí – Pavel Hypš

Od 11. prosince téhož roku se ale na všechny spoje opět vrátily standardní autobusy. Důvodem bylo odklonění z Řeporyj po trase linek 230, 249, 301 a 352 na Sídliště Stodůlky, aby byla sjednocena nástupní zastávka a mohlo se ušetřit na části vložených spojů linky 230. Od stejného data byla také výrazně posílena linka 245 a začal ji zajišťovat samostatný autobus. Trasu směr Ovčí hájek a později Nové Butovice převzala školní linka 566.

6. října 2012 – Linka 256 přijíždí k zastávce Amforová – Pavel Hypš

Jelikož k 1. září 2012 prošla výraznými změnami linka 230 a bylo na ní vytvořeno několik variant trasy, posilové spoje ze Stodůlek do Řeporyj jsou od tohoto data označeny také číslem 256. Ve vybraných obdobích zde tak vznikl velmi kuriózní interval 10-120 minut.

6. října 2012 – Vybrané spoje jedoucí pouze na Řeporyjské náměstí jsou garantovaně nízkopodlažní – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web vetinari.wz.cz (Linkové vedení 1971- 1986), web tramfreak.com (Linkové vedení 1983), web metroweb.cz (Linka B), web ropid.cz (Trvalé změny linkového vedení), Dopravní situace 1985, Informace o pražské dopravě 1986, web letopisciradotin.cz (Doprava a spoje), web doprava.cx (Dopravní měsíčník – výročí), Historie MHD v Praze (Pavel Fojtík), Dopravní situace 1972 (Nadas), Přehled linkového vedení DP Praha 1994
Poslední aktualizace: 26. května 2013

 

TOPlist
aktualizováno: 16.08.2017 11:25:51