ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

375

Linka 375 spojující dnes Prahu, Podolanku, Brandýs nad Labem a Starou Boleslav má za sebou velmi bohatou historii vývoje a za její předchůdkyně dnes můžeme považovat celou řadu původních linek ČSAD. Za naprosto prvního z těchto předchůdců by se dala považovat linka Ministerstva pošt a telegrafů, která na trase Praha – Stará Boleslav zahájila provoz již 25.září 1920!

8. září 2011 – Vůz Iveco Crossway na lince 375 přijíždí k pražskému leteckému muzeu - Pavel Hypš

Tato linka byla dále prodlužována, v letech 1933-1934 přešla pod Československé dráhy a po světové válce přešla pod závod ČSAD. Mezitím ale v roce 1929 vzniká ještě druhá linka, a to v trase Praha – Stará Boleslav – Mladá Boleslav.

24. ledna 2011 – Autobus linky 375 při dlouhodobé výluce mostů u staroboleslavské zastávky Na Panském - Pavel Hypš

V jízdních řádech s roku 1956 je nejpodobnější dnešní 375 linka 01006 tehdy vedená v trase Praha-Florenc, Autobusové nádraží – Praha-Karlín, Invalidovna – Praha-Vysočany, Náměstí Lidových milicí (dnes Vysočanská) – Praha-Kbely, Pal (dnes Huntířovská) – Vinoř (dnes Vinořský hřbitov) – Podolanka – Jenštejn, Rozcestí 1.0 (dnes Dřevčice, Rozcestí Jenštejn) – Dřevčice – Brandýs nad Labem, Náměstí – Stará Boleslav, Autobusové stanoviště – Borek, Rozcestí 0.5 – (Křenek, Rozcestí 1.5 – Dřísy, Železniční stanice) – (Lhota – Dřísy, U Vily) – Dřísy, Obec – Konětopy – Kostelní Hlavno – Mečeříž. Všechny spoje jedou pouze v úseku Stará Boleslav – Dřísy, jinak jsou ukončeny kromě koncových zastávek také ve Kbelích u Palu, na náměstí v Brandýse nad Labem, Konětopech a Kostelním Hlavnu.

24. ledna 2011 – Autobus linky 375 na náměstí v Brandýse nad Labem - Pavel Hypš

V roce 1962 se objevuje ještě linka 01007, která jezdí v naprosto stejné trase, jen končí jízdu od Prahy už ve Staré Boleslavi (vychází z původní linky Praha-Kárany). Má i svou rychlíkovou větev 01007A, která se dá svým vývojem však přirovnat více k lince PID 379. V krátkém období mezi roky 1956-1959 má svou rychlíkovou větev i první zmíněná linka, označenou 01006A.

20. února 2012 – Autobus linky 375 odbavuje cestující v Brandýse nad Labem v zastávce Pražská - Pavel Hypš

Od roku 1969 jsou vybrané spoje linky 01007 vedeny nově se zajížďkou do Přezletic, čímž nám uhýbá od trasy dnešní 375 a trasa je tak opět shodná pouze s linkou 01006.

20. února 2012 – Setkání autobusů linky 375 na autobusovém stanoviště ve Staré Boleslavi - Pavel Hypš

Od roku 1976 se mění číselné označení na 10060 a přibývá celá řada zastávek, hlavně na území Prahy. Jejich polohy jsou ve velké řadě shodné již s polohou těch dnešních, vyjma uspořádání zastávek na Náměstí Lidových milicí (dnes Vysočanská). Linka je zároveň oproti dnešní trase 375 vedena kolem garáží ČSAD Klíčov, trasa přes Letňanskou je zavedena až mnohem později.

20. února 2012 – Autobus linky 375 na Zahradním Městě v Brandýse nad Labem - Pavel Hypš

Pro přehlednost zde uvádím ještě tabulku s historickým vývojem linek podobných 375

 

1920

1929

1956

1962

1969

Linka MPT I.

Praha – BnL - StB

Praha – BnL - StB

 

 

 

Linka MPT II.

-

Praha – BnL - StB – Mladá Boleslav

 

 

 

01006 resp. 10060

 

 

Praha – BnL - StB - Mečeříž

Praha – BnL – StB – Mečeříž

Praha – BnL – StB - Mečeříž

01006A

 

 

Praha – BnL - StB

 

 

01007 resp. 10070

 

 

BnL – StB - Káraný

Praha – BnL – StB – Káraný

Praha – Přezletice – BnL - StB

01007A resp. 10071

 

 

-

Praha – BnL - StB

Praha – BnL - StB

 

4. února 2012 – Autobus linky 375 na pražské nástupní zastávce Českomoravská - Pavel Hypš

Pod Pražskou integrovanou dopravu PID se linka 375 poprvé objevuje 10. června 2001, spolu s linkami 376 (Praha, Českomoravská – Radonice - Brandýs nad Labem, Nádraží), 405 (Brandýs nad Labem, Nádraží – Úvaly, Železniční stanice) a 406 (Brandýs nad Labem, Nádraží – Kárany, Pošta). Již o rok dříve přišla integrace do oblasti Staré Boleslavi, trochu nekoncepčně ale byly jako první zaintegrovány „dálniční“ linky 346, 367 a 379. Důležité je ovšem zmínit, že podstatná část trasy z Prahy až do Podolanky byla zaintegrována již mnohem dříve, od roku 1993 v podobě linky 354. Tu však jezdil pražský Dopravní podnik nezávisle na linky do Staré Boleslavi.

28. srpna 2011 – Autobus linky 375 v pražské zastávky Kbely (dříve Kbely, u lékárny) - Pavel Hypš

Revoluce na lince 375 přišla s otevřením metra C v Letňanech 9. května 2008, kdy na ní byly převedeny všechny spoje zrušených linek 354 (Praha – Podolanka) 399 (Praha, Avia Letňany – Stará Boleslav) a výrazně tím byl posílen provoz, za cenu ukončení vybraných spojů v Podolance. Ke stejnému datu se na ní také garantovaně objevily nízkopodlažní autobusy.

3. března 2011 – Autobus linky 375 v pražském terminálu Letňany - Pavel Hypš

Za zmínku také stojí, že linka 375 se 9. května 2008 stala první příměstskou linkou, kde byl ve směru do centra povolen nástup všemi dveřmi bez nutnosti se řidiči prokazovat jízdním dokladem.

12. ledna 2011 – Autobus linky 375 přijíždí na pražskou Vysočanskou - Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Poděkování patří také Zdeňku Liškovi za spolupráci při tvorbě a Petru Strejčkovi za spolupráci při focení

Zdroje: Knižní jízdní řády ČSAD pro Středočeský (Pražský) kraj z vybraných let, web Ropid.cz (historický vývoj), web wikipedia.cz (Příměstské autobusové linky PID)
    Poslední aktualizace: 25.února 2013

 

TOPlist
aktualizováno: 16.08.2017 11:25:51