ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

7

Spojení Březové a Karlových Var zajišťuje s jednou přestávkou již přes 50 let linka číslo 7. Pojďme se v tomto článku tedy podívat na její historický vývoj i současnost.

20. srpna 2008 - Autobus linky 7 na konečné zastávce v terminálu Tržnice – Pavel Hypš

Nová linka číslo 7 vyjíždí poprvé roku 1957 v trase Hlavní pošta – Lázně III – Divadelní náměstí – Richmond – Březová. Zajistila tehdy přímé spojení městské části Březová s většinou centra města. O rok později, v roce 1958, je prodloužena až na Horní nádraží. Trasa Horní nádraží – Dolní nádraží – Hlavní pošta – Lázně III – Divadelní náměstí – Richmond – Březová je však rozdělena na dvě samostatné větve. V úseku Březová – Richmond jsou vozy označeny „7“, v úseku Richmond – Horní nádraží „7a“.

4. března 2011 – Konečná zastávka tří spojů linky 7 „Březová, Pinkehamer“ – Zdislav Košťál

Stejně jako tomu bylo u všech linek karlovarské MHD, i „sedmičce“ byla od roku 1961 odepřena možnost průjezdu lázeňskou zónou. Na rozdíl od většiny ostatních linek však nebyla ukončena u Hlavní pošty. Ta se stala pouze nácestnou při cestě do konečné zastávky Zimní stadion, která se nacházela poblíž dnešního terminálu Tržnice. Úsek k Dolnímu i Hornímu nádraží byl zrušen a nahrazen jinými linkami.

60. léta – Autobus Škoda 706 vypravený na linku číslo 7 v Březové – Archiv DPKV

Při otevření nového centrálního přestupního terminálu Tržnice roku 1971 zde byla linka číslo 7 již oficiálně ukončena. Při cestě v úseku Tržnice – Richmond jela přes zastávky Nemocnice a Na Vyhlídce, nezajížděla již tedy vůbec k Hlavní poště.

1. ledna 2009 – Autobus linky 7 v terminálu Tržnice – Pavel Hypš

Další změny nastaly až v devadesátých letech. V roce 1990 se Březová od Karlových Varů oddělila jako samostatná obec a financování provozu začalo být problematické. Kvůli rozvoji obce se na „sedmičce“ nakrátko objevily kloubové autobusy. Nevydržely zde však dlouho, protože k 31. prosinci 1995 byla linka zrušena. Dopravu z Karlových Varů do Březové začal provozovat soukromý dopravce Jaroslav Havlíček. Linka nebyla zařazena do tarifu městské dopravy a zmizelo i označení číslem 7, nově byla označena jako linková doprava číslo „420155“.

2007 – Autobus vypravovaný na linku 420155 – web veterány.eu

Návrat „sedmičky“ nastal až po 11 letech, od 1. ledna 2007. Provoz byl obnoven ve shodné trase jako před zrušením, jen se na ní již nevrátily kloubové vozy. Prvním vozem vypraveným v novodobé podobě na naši linku se stala Karosa B952 ev. č. 358. Od roku 2012 je na „sedmičku“ přednostně vypravován dvoudveřový nízkopodlažní autobus Iveco Citelis Line. Dopravce Jaroslav Havlíček dnes podniká pouze v zájezdové dopravě a autobus Karosa C734 vypravovaný na linku do Březové byl odkoupen sběrateli veteránských autobusů.

18. prosince 2012 – Autobus Iveco Citelis Line na lince číslo 7 v zastávce „Březová, Staromlýnská“ – Pavel Hypš

Linka číslo 7 je dnes v provozu pracovní dny a sobotu od 5 do 22 hodin v intervalu 60-120 minut, v neděli od 6 do 22 hodin v intervalu 120-180 minut. Do zastávek Březová, Staromlýnská a Březová, Pirkenhamer zajíždí pouze v pracovní dny 1 pár spojů ráno a 2 odpoledne. V letech 2009 a 2010 byl uzavřen most do Březové a po příjezdu autobusu z druhé strany byla linka ukončena v zastávce Březová, Hotel Alice.

24. března 2009 – Dočasná konečná linky číslo 7 „Březová, Hotel Alice“ – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: publikace Půlstoletí ve službách města (Jakub Mráz), web dpkv.cz (Jízdní řády a schéma linkového vedení), web k293.net (Archiv aktualit), web veterány.eu
    Poslední aktualizace: 31. března 2013

Další fotografie z provozu linky 7 (autoři Pavel Hypš a Zdislav Košťál)

 

TOPlist
aktualizováno: 13.06.2017 18:26:49