ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

9

Linka číslo 9 prošla poměrně složitým vývojem, na rozdíl od většiny karlovarských linek. Historii této linky, kterou známe většinou spíše jako pouhý napáječ okrajové části města jménem Čankov, si přiblížíme v tomto článku.

9. dubna 2008 – Karosa Citybus jako linka číslo 9 v terminálu Tržnice – Pavel Hypš

Autobusovou linku ČSAD jako předchůdce „devítky“ bychom hledali marně. Vznikla totiž především jako posila linek číslo 1 a 6. Dne 1. října 1959 vyjíždí poprvé v trase: DOUBÍ, KONEČNÁ – Doubí, náměstí – Most Tašovice – Kasárna – Závodiště – Dvory, škola – Sklárna – Strojovna – Rozcestí Stará Role-Rybáře – Keramická škola – Pivovar – Městský národní výbor – Horní nádraží – Solivárna – Zimní stadion – Dolní nádraží – Hlavní pošta – Patrie – Leninovo náměstí – Grandhotel Moskva – Slovenská – SANATORIUM RICHMOND.

1959 – Schéma trasy linky číslo 9 – sbírka DPKV

Popis dalšího vývoje linky číslo 9 je zatím nepřesný, jelikož se rozcházejí dostupné zdroje. Jisté je, že jako všechny linky musela opustit od 1. srpna 1961 lázeňskou zónu a že během reorganizace linkového vedení také opustila Doubí. Pravděpodobně pouze do 31. října 1961 nakrátko obsluhovala za Dvory obec Jenišov, a na straně opačné jela přes Vyhlídku k lanovce Imperial. Po tomto datu byla její trasa upravena do následující podoby: Teplotechna – Dvory – Rybáře – Horní nádraží – Hlavní pošta - Drahovice, Městský stavební podnik.

1990 – Karosa B731 jako linka číslo 9 v terminálu Tržnice – Ing. Jakub Votápek

Následovala série výluk a dočasných změn, způsobených zejména výstavbou sídliště v Drahovicích a později hotelu Thermal. Žádná z nich, kromě zprovoznění terminálu Tržnice od 30. ledna 1971, nebyla vedena jako změna trvalá. Ta přišla až v roce 1983, kdy došlo ke zkrácení „devítky“ do trasy Dvory II – Tržnice.

1993 – Karosa B732 jako linka číslo 9 v terminálu Tržnice – sbírka k293.cz

Od 2. dubna 1999 byla trasa linky výrazně prodloužena. Z Tržnice pokračuje linka číslo 9 přes Dvorský most, Západní ulici a satelitní čtvrť Počerny do Čankova. Nahradila v tomto úseku linku číslo 15, která byla zrušena.

Mezi lety 1999 až 2001 – Karosa B731 jako linka číslo 9 v terminálu Tržnice – sbírka k293.cz

Zatímco linka číslo 15 při cestě z Karlových Varů do Čankova obsluhovala městskou část Počerny pouze vybranými spoji, linka číslo 9 sem začala zajíždět všemi spoji. Dlouho tu ale nezůstala, již od 1. ledna 2001 bylo rozhodnuto o zrušení zajíždění městské dopravy do těchto míst a dodnes jsou Počerny obsluhovány pouze regionálními autobusy.

Karosa B732 jako linka číslo 9 v zastávce Sklářská – sbírka k293.cz

Od 14. října 2002 se „devítka“ stala na několik let nejdelší linkou karlovarské městské dopravy. Z Dvorů II byly totiž vybrané spoje prodlouženy přes obec Jenišov do obce Hory, na konečnou zastávku u restaurace. Od 1. ledna 2003 sem zajížděly již všechny spoje. K 1. lednu 2007 však došlo ke zrušení celého úseku Tržnice – Hory, na kterém linku číslo 9 nahradila prodloužená linka číslo 22. V trase Tržnice – Čankov je „devítka“ v provozu dodnes.

1. února 2013 – Iveco Citelis jako linka číslo 9 v terminálu Tržnice – Jan Ludvík

Autor: Pavel Hypš
Editace textu: Tomáš Slavětínský
Zdroje: kronika města Karlovy Vary z vybraných let (sbírka SOA Karlovy Vary), publikace Půlstoletí ve službách města (Mgr. Jakub Mráz), web k293.cz, web seznam-autobusu.cz
Poslední aktualizace: 14. října 2014

Další fotografie z provozu linky číslo 9 – Pavel Hypš

   

TOPlist
aktualizováno: 13.06.2017 18:26:49