ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

DRÁŽĎANY

Drážďany (německy Dresden) jsou zemské hlavní město a současně druhé největší město v Sasku s postavením městského okresu (Kreisfreie Stadt). V blízkosti Drážďan se nacházejí další významná města, například Chemnitz (80 km západně), Lipsko (100 km severozápadně) a Berlín (170 km severně). 150 km jižně se pak rozkládá Praha, 230 km východně se nalézá Vratislav (Wrocław).

17.února 2013 - Historické centrum Drážďan s řekou Labe - Pavel Hypš

Doklady prvního osídlení na území města pocházejí již z 5. století před Kristem. Z důvodu vysokého zalesnění dané oblasti k rozsáhlejšímu osidlování až do raného středověku nicméně nedošlo. Na východ od Labe se nacházeli původně Slované, kteří byli postupnou expanzí germanizováni. První písemná zmínka o Drážďanech pochází z roku 1206. K roku 1216 jsou Drážďany poprvé zmíněny jako město.

11. března 2015 – Katedrála Hofkirche – Pavel Hypš

Ve městě vznikla v novověku řada barokních, klasicistních a historizujících budov, které svým významem přesahují hranice spolkového státu Sasko. Mezi nejvýznamnější stavby patří například Zwinger (původně zamýšlené nádvoří nového zámku, který ale nebyl nikdy postaven), římskokatolická Katedrála Nejsvětější Trojice, známá jako Hofkirche, monumentální protestantský Kostel Panny Marie (Frauenkirche) se čtvercovým půdorysem, Taschenbergpalais či Saská státní opera Semperoper.

11. března 2015 – Drážďanský Zwinger – Pavel Hypš

Již v roce 1958 byly Drážďany rozděleny do pěti okrsků - střed, východ, západ, jih a sever. Od roku 1991 je město rozděleno do 10 městských částí (Stadtteile). V letech 1997-1999 se stalo částí města 9 místních částí (Ortschaften).

11. března 2015 – Labe a panorama Vnitřního nového města – Pavel Hypš

Drážďany tvoří velký železniční uzel, který souvisí s pěti hlavními a dálkovými dopravními liniemi. Hlavní nádraží Dresden Hauptbahnhof je vedle nádraží Dresden-Neustadt nejdůležitější vlakové nádraží ve městě. Největší nákladové nádraží města je Dresden-Friedrichstadt.

Dobová pohlednice s drážďanským nádražím – sbírka Pavel Hypš

Síť příměstské železnice S-Bahn je zde tvořena pouze třemi linkami S1 až S3 spojující Drážďany s okolními obcemi. Do integrovaného systému je však zařazeno i mnoho regionálních i dálkových vlaků, které s S-Bahnem mají společné třeba jen 2 zastávky.

17.února 2013 - Vlak linky S1 na nádraží Neustadt - Pavel Hypš

V roce 1838 se v Drážďanech objevil první koňským povoz, předchůdce veřejné dopravy. V následujících letech byla tato síť dále rozšiřována, především do širších předměstí. Dne 26. září 1872 zahájila provoz první drážďanská koněspřežná tramvaj. Linka z Blasewitz do Dresden-Plauen odstartoval postupné rušení povozů, které naposledy vyjely roku 1899.

40. léta – Tramvaje na Friedrich-Augustově mostu – sbírka Zdeněk Liška

Dnes tramvaje tvoří páteř místní dopravy. Síť se skládá ze 12 linek označených 1 až 13 (chybí číslo 5), které jsou v provozu celodenně a celotýdenně, vybrané spoje dokonce i v nočních hodinách. Linky jezdí pouze po území města, vyjma linky 4, která obsluhuje i sousední Radebeul a Coswig.

17.února 2013 - Tramvaj linky 10 přijíždí do zastávky Hauptbahnhof - Pavel Hypš

Drážďany byly jedním z německých měst, kde se v minulosti objevily i trolejbusy. Od 20. března 1902 do 19. března 1904 provozovala firma AMG linku spojující sever Dráždan s obcí Klotzsche (dnes tuto trasu jezdí tramvaj číslo 7). Nebyly prostředky na financování prodělečného provozu. Znovu se trolejbusy objevily na lince C od 8. listopadu 1947 na trati Müncher Platz – Loschwitz (dnes tu přibližně jezdí autobus 63). V průběhu let docházelo ke zkracování i prodlužování jinam a od roku 1964 tu byly provozovány dvě linky pod označením 61 (Willi-Ermer-Platz – Falkensteinplatz) a 62 (Technische Hochschule – Weißig). Od roku 1966 byly opět sloučeny do jedné trasy pod číslem 61 a po postupném zkracování byl 28. listopadu 1975 provoz trolejbusů v Drážďanech definitivně ukončen.

Trolejbus Škoda 9Tr během městských oslav – repro z knihy Von Kutschern und Kondukteuren

Dne 1. dubna 1914 zahájila provoz první drážďanská autobusová linka. Vedla z drážďanského nádraží Neustadt do ulice Nürnberger. Vydržela pouze několik měsíců, jiiž 4. srpna 1914 byly autobusy zabaveny vojenskými orgány a provoz zastaven. K obnovení došlo až roku 1925.

1979 – Ikarus 280 ev. č. 130 projíždí centrem Drážďan – sbírka Zdeněk Liška

Dnes tvoří autobusovou síť v Drážďanech větší počet linek. Linky 61 až 66 jsou považovány za silné linky doplňující provoz tam, kam nejedou tramvaje, a jsou provozovány přibližně ve stejném rozsahu. Linky 70 až 97 pak provozuje většinou také městský podnik DVB, ale mají delší intervaly, nejezdí o víkendu nebo vůbec nezajíždějí do centra města. Dále je pak v provozu zhruba 300 linek, provozovaných soukromými dopravci, obsluhující okolní obce v rámci integrovaného systému. Někdy jsou s městskými linkami proloženy, pokud s nimi mají delší úsek vedený městem.

17.února 2013 - Autobus linky 66 přijíždí k zastávce Hauptbahnhof - Pavel Hypš

Jelikož středem Drážďan protéká Labe a příliš mostů tu nenajdeme, součástí městské dopravy jsou i přívozy. Přímo ve městě najdeme tři (Gutenbergstraße – Diakonissen-krankenhaus, Alt-Tolkewitz – Moosleite a Kleinzschachwitz – Pillnitz), součástí integrované dopravy v okolí je pak dohromady 14 přívozů.

19. prosince 2014 – Přívoz Caroline na lince F16 v přístavišti Starý Tolkewitz (Alttolkewitz) – Pavel Hypš

Ve čtvrti Loschwitz najdeme také dvě lanové dráhy. První z nich, známější, je visutá dráha spojující Loschwitz a Oberloschwitz. Se svým zahájením 6. května 1901 je vůbec nejstarší visutou dráhou na světě. Druhá lanovka je kratší, a svou cestu částečně zdolává pod zemí.

19. prosince 2014 – Jedna z drážďanských lanovek ve stanici Bílé Jelení (Weißer Hirsch) – Pavel Hypš

Na severu Drážďan, ve čtrti Klotzsche, je od roku 1935 mezinárodní veřejné letiště. Prošlo již několika rekonstrukcemi a nabízí velmi vysoký komfort pro cestování. Zajímavostí je, že mezi desátou hodinou večerní a šestou hodinou ranní je uzavřeno, což u letišť takového významu není obvyklé.

19. prosince 2014 – Letadlo dopravce Germanwings na drážďanském letišti – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: publikace Von kutschern und Kondukteuren (kolektiv autorů pod záštitou DVB), wikipedia.cz (Dráďany, S-Bahn v Drážďanech, Tramvajová doprava v Drážďanech, Trolejbusová doprava v Dráďanech, Visutá dráha v Drážďanech), web wikipedia.de (Dresden, Dresdner Verkehrsbetriebe)
Text zveřejněn: 21. února 2013
Poslední aktualizace: 2. května 2015

TOPlist
aktualizováno: 16.08.2017 11:25:51