ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

49

Autobusová linka 49 a její předchůdkyně spojují Brno a Modřice již více než 80 let. Její historii si shrneme v následujícím článku. Vzhledem k tomu, že nejsem „brňák“, a neexistuje ani žádná ucelená literatura o brněnském linkovém vedení, je možné, že některou z kapitol jejího provozu se mi nepodařilo podchytit, proto budu rád za jakékoliv dodatečné doplnění.

30. ledna 2013 – Autobus linky 49 u zastávky Zvonařka – Pavel Hypš

Dne 2. května 1930 zahájila provoz první brněnská autobusová linka „A“ spojující Lažanského náměstí a Štefánikovu čtvrť. V červenci téhož roku vyjíždí na trasu druhá autobusová linka Společnosti brněnských pouličních drah pod označením „B“ v trase Ústřední hřbitov – Horní Heršpice - Přízřenice, tedy předchůdkyně dnešní autobusové linky číslo 49. Jednalo se spíše o zkušební provoz, a ztrátovost byla hrazena z přebytků z provozu elektrických drah. Od 26. ledna 1931 byla místo u Ústředního hřbitova ukončena na konečné tramvají Komárov. Jako snaha o zefektivnění provozu byla v následujícím roce linka B prodloužena za město do obce Modřice.

30. ledna 2013 – Autobus linky 49 v zastávce Hladíkova – Pavel Hypš

V roce 1932 Zemský úřad rozhodl, že městské autobusy nesmí za město jezdit, protože tehdy na takový provoz měly výhradní právo Československé dráhy. Linka B se tedy od 7. dubna 1932 opět vrací na konečnou v Přízřenicích. Spory se Zemským úřadem se vyřešili až o pět let později. Počínaje 1. květnem 1937 se tedy „béčko“ opět vrací do Modřic.

Během druhé světové války byl autobusový provoz silně omezen. Paradoxně linka B byla ovšem prodloužena z Modřic do Želešic, které spadaly již pod německou říši. V dubnu 1945 se zastavil autobusový provoz v Brně zcela z důvodu nedostatku pohonných hmot. Po tomto období byla většina vozů zdemolována nebo byly ukradeny německými vojáky. Od 4. února 1946 byl provoz na šesti linkách včetně „béčka“ obnoven narychlo koupenými nebo zapůjčenými vozidly.

28. prosince 2010 – Autobus linky 49 u obchodního centra Olympia v Modřicích – Pavel Hypš

Od 29. října 1952 se zavedlo číselné označování autobusů a námi popisovaná linka dostává označení „42“, od 1. dubna 1953 kvůli reorganizaci upraveno na „49“. Počínaje 1. zářím 1963 byla „čtyřicetdevítka“ prodloužena z Komárova přes Mírovou do Černovic (dnes Staré Černovice). O rok později Černovice opouší, aby mohla být od 12. dubna 1964 vedena v nové trase Modřice – Komárov – Hlavní nádraží – Nové sady – Vsetínská. Zajistila tak přímé spojení až do samotného centra Brna.

21. ledna 2012 – Autobus linky 49 projíždí poblíž zastávky Hladíkova – Pavel Hypš

Z Modřic do obce Dvůr v lese začaly jezdit 4 spoje v pracovní dny od 1. září 1967. Od 1. července 1974 přibývá na lince číslo 49 větev označená jako „49a“, na které autobusy ze Vsetínské pokračovaly přes Ústřední hřbitov do Dolních Moravan. Základní linka 49 je o dva roky později, konkrétně 28. června 1976, prodloužena na konečnou Ukrajinská v Bohunicích. Ke stejnému datu je větev 49a zrušena. V letech 1976 – 1978 je v úseku Ukrajinská – Hlavní nádraží v provozu i celou noc.

30. ledna 2013 – Autobus linky 49 u zastávky Zvonařka – Filip Dittrich

V období 1980 – 1991 2 spoje v pracovní dny zajížděli v Modřicích k Uhelným skladům, poté byl tento závlek převeden na linku číslo 78. Od 1. října 1994 byla linka číslo 49 zkrácena jednosměrným objezdem u zastávky Úzká, úsek do Bohunic kapacitně převzala linka 79.

Počínaje 1. zářím 1999 se „čtyřicetdevítka“ po 35 letech opět vrací do Starých Černovic, vybrané spoje v Černovích zajíždí k Dopravním službám. Výrazná změna přichází od 1. února 2000, kdy je linka číslo 49 prodloužena v Modřicích k obchodnímu centru Olympia a získává charakter téměř nákupní linky. Kvůli zrušení linky číslo 72 od 1. ledna 2010 vybrané spoje zajíždí do zastávky Bednářova.

30. ledna 2013 – Autobus linky 49 na nástupní zastávce Úzká – Filip Dittrich

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web bmhd.cz (Změny v dopravě, Historie linek MHD, dobové plánky), web wikipedia.cz (Městská autobusová doprava v Brně), publikace 120 let městské hromadné dopravy v Brně (DPMB, Jiří Morávek)
Poslední aktualizace: 2. dubna 2013

 

TOPlist
aktualizováno: 06.10.2017 18:26:22