ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

KOLÍN

Kolín je českým okresním městem ve Středočeském kraji. Žije zde přibližně 31 tisíc obyvatel na území o rozloze 35 km2. Základem slova „Kolín“ je osobní jméno „Kola“, což bylo domácké oslovení nositele středověkého jména „Kolimír“. Na severném okraji města leží automobilka TPCA, zaměstnávající přes 3 tisíce lidí.

kolin01

Celkový pohled - Pavel Hypš

Kolín byl založen relokací před rokem 1261 (první písemná zmínka) pravděpodobně Přemyslem Otakarem II., osídlena je však tato oblast nepřetržitě už od pravěku, přítomnost Slovanů lze doložit už v 6. století našeho letopočtu.

kolin02

Něco k historii - Pavel Hypš

Historické jádro je od roku 1989 vyhlášeno městskou památkovou rezervací. Zachovalo si původní středověký půdorys. Na Karlově náměstí se nacházejí barokní domy, novorenesanční radnice, morový sloup a kašna. Jihozápadní část tvoří bývalé židovské ghetto se synagogou ze 17. století.

kolin03

Památky - Pavel Hypš

Město se dělí na 6 vnitřních částí (centrum, Pražské předměstí, Kouřimské předměstí, Kutnohorské předměstí, Zálabí a Štítarské předměstí) a samostatné obce Sendražice, Štítary, Šťáralka (oficiálně přilehlá obec, značku s ukončením Kolína tu ale nenajdeme) a Zibohlavy.

kolin04

Satelit - Pavel Hypš

Kolín je velmi významnou železniční křižovatku nejen pro kraj, ale i celou českou železniční síť. Prochází jím tratě 010 Kolín – PardubiceČeská Třebová, 011 Praha – Český Brod – Pečky – Kolín, 014 Kolín – Uhlířské Janovice – Ledečko, 230 Kolín – Kutná Hora – Havlíčkův Brod a 231 Praha – Čelákovice – Lysá nad Labem – Nymburk – Poděbrady – Kolín. Pomocí těchto tratí a jejich návazných odtud jezdí přímé vlaky také např. do Brna, Břeclavi, České Lípy, Letohradu, Lichkova, Mělníku, Mladá Boleslavy, Rumburka, Ústí nad Labem, Ústí nad Orlicí, Olomouce, Ostravy, Staré Paky nebo Trutnova.

kolin05

Železnice - Pavel Hypš

Městská autobusová doprava v Kolíně je v provozu již od první republiky, tehdy ji krátce provozovala i automobilka Fram. V období let 1949 až 1992 byla pak prozována závodem ČSAD 112 Kolín. Mezi lety 1993 – 1995 provozoval městskou dopravu soukromý dopravce AJKA. Od 1.října 1995 byla pak pro provoz  vytvořena nová firma Městská autobusová Kolín (MAD Kolín), kterou v roce 2005 koupila společnost Veolia Transport Východní Čechy.

kolin06

2. října 1949 - Jízdní řád městské dopravy v Kolíně - sbírka Národní knihovna Praha

V roce 1993 bylo v provozu pět linek MAD, a to linka číslo 1 Nemocnice – Sendražice (ta si tuto trasu s drobnými změnami drží dodnes), linka číslo 2 Štítary – Šťáralka (také dodnes), linka číslo 3 Náměstí Míru – Základní škola, linka číslo 4 Samoobsluha – Šťáralka a linka číslo 5 Tři dvory – Polepy.

kolin07

1993 - Karosa ŠM11 na městské lince vyjíždí od železniční stanice - web spvd.cz

Od roku 2005 pak byly u „jedničky“ vybrané spoje na jedné straně prodlouženy do Zibohlav, na straně k závodu TPCA, linka číslo 3 byla v polokružní trase Náměstí Míru – Vinice – Náměstí Míru, u „čtyřky“ opět vybrané spoje pokračovaly dále (Radovesnice I resp. TPCA), „pětka“ byla změněna do dnešní trasy Polepy – Vinice a přibyla dnešní linka číslo 6 Nemocnice – TPCA.

kolin08

29. dubna 2009 - Doprava k závodu TPCA bývala posilována vloženými rychlíkovými spoji - Pavel Hypš

Ještě v témže roce, od 14. září, přibyly linky 7 Tesco – TPCA, 8 Radovesnice I – TPCA a víkendová linka 10 Tesco – Sendražice. Od 1.září 2009 pak byla v rámci šetření provedena optimalizace linek do dnešní podoby – 3 v trase U vodárny – Jiráskovo náměstí, 4 Tesco – Třídvorská, 9 Nemocnice – TPCA, prodloužení 10 ze sendražice k TPCA, číselné odlišení varianty 1 do Zibohlav na číslo 12, oddělení variant linky 2 přes družstevní dům na číslo 22 a zavedení víkendové linky 30 (variace linky 3 s větší obsluhou města).

kolin09

25.listopadu 2012 - Víkendová linka 10 odjíždí ze zastávky Benešova - Pavel Hypš

Od 1. května 2013 je linka číslo 22 vedena ve směru Štítary přes zastávku Tiskárny, namísto zastávek Tesla a Tylova. Nově je také od 1. září 2013 pro vybrané spoje linek číslo 6 a 9 zřízena zastávka „IR“. Od 1. června 2014 jsou pro linku číslo 5 opětovně zřízeny zastávky Jateční a U Jána, zrušena je zastávka Táboritská. Stav se tedy vrátil do podoby do 11. prosince 2011. Od 15. června 2014 je pro linku číslo 4 obousměrně zavedena zastávka „Lučební“.

kolin10

Jateční - Pavel Hypš

Od 1. února 2014, na žádost závodu TPCA, byla zkušebně zřízena nová linka číslo 7, jedoucí v trase: Železniční stanice - Tatradomy - Strojírny – TPCA. V provozu byly 4 spoje v pracovní dny a zastavovaly pouze v uvedených zastávkách. Počínaje 1. říjnem 2014 byl provoz do odvolání přerušen, s platností od 14. prosince 2014 byla linka číslo 7 definitivně zrušena.

kolin10

Karosa B732 na lince číslo 7 směřuje k TPCA - web ČNDS

Od 1. června 2016 je zřízena nová midibusová linka, jezdící ve dvou polookružních variantách, projížděných vždy pouze v jednom směru, převážně po centru města. V provozu je pouze v pracovní dny od 9 do 16 hodin, v trasách:

  • Karlovo náměstí - Polepská - Plicní - U vodárny - Karlovo náměstí
  • Karlovo náměstí - Kino - Třídvorská - Vinice - Sadová - Karlovo náměstí

kolín11

Třináctka - Pavel Hypš

Jízdné v kolínské MHD je 14 korun, při placení z čipové karty 11,-. I přes zařazení většiny příměstských linek do systému Středočeské integrované dopravy (ve které jsou i nedaleké systémy MHD Čáslav a Kutná Hora), Kolín má svůj vlastní tarifní systém. Paradoxem pak je, že při použití příměstských linek v trase shodné s MHD je jízdné o 2 koruny nižší.

kolin12

8.listopadu 2012 - Autobus linky 2 v zastávce Banka - Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web wikipedia.cz (město Kolín), web spvd.cz (město Kolín), citybus.cz (AJKA-MHD v Kolíně v roce 1993), web veolia-transport.cz (Tarif MHD Kolín)

Text zveřejněn: 6.února 2013
Poslední aktualizace:

TOPlist
aktualizováno: 16.08.2017 11:25:51