ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

KOLÍN

Kolín je českým okresním městem ve Středočeském kraji. Žije zde přibližně 31 tisíc obyvatel na území o rozloze 35 km2. Město se dělí na 6 vnitřních částí (centrum, Pražské předměstí, Kouřimské předměstí, Kutnohorské předměstí, Zálabí a Štítarské předměstí) a samostatné obce Sendražice, Štítary, Šťáralka (oficiálně přilehlá obec, značku s ukončením Kolína tu ale nenajdeme) a Zibohlavy.

15.října 2012 - Autobus linky 6 na konečné Nemocnice - Pavel Hypš

Kolín je velmi významnou železniční křižovatku nejen pro kraj, ale i celou českou železniční síť. Prochází jím tratě 010 Kolín – Pardubice – Česká Třebová, 011 Praha – Český Brod – Pečky – Kolín, 014 Kolín – Uhlířské Janovice – Ledečko, 230 Kolín – Kutná Hora – Havlíčkův Brod a 231 Praha – Čelákovice – Lysá nad Labem – Nymburk – Poděbrady – Kolín. Pomocí těchto tratí a jejich návazných odtud jezdí přímé vlaky také např. do Brna, Břeclavy, České Lípy, Letohradu, Lichkova, Mělníku, Mladá Boleslavy, Rumburka, Ústí nad Labem, Ústí nad Orlicí, Olomouce, Ostravy, Staré Paky nebo Trutnova.

4.února 2013 - Linka 1 odbavuje cestující v zastávce Tatradomy - Pavel Hypš

Městská autobusová doprava v Kolíně je v provozu již od první republiky, tehdy ji krátce provozovala i automobilka Fram. V období let 1949 až 1992 byla pak prozována závodem ČSAD 112 Kolín. Mezi lety 1993 – 1995 provozoval městskou dopravu soukromý dopravce AJKA. Od 1.října 1995 byla pak pro provoz  vytvořena nová firma Městská autobusová Kolín (MAD Kolín), kterou v roce 2005 koupila společnost Veolia Transport Východní Čechy.

29.října 2012 - Autobus linky 11 v zastávce Samoobsluha - Pavel Hypš

V roce 1993 bylo v provozu pět linek MAD, a to 1 Nemocnice – Sendražice (ta si tuto trasu s drobnými změnami drží dodnes), 2 Štítary – Šťáralka (také dodnes), 3 Náměstí Míru – Základní škola, 4 Samoobsluha – Šťáralka a 5 Tři dvory – Polepy. Od roku 1995 pak byly u „jedničky“ vybrané spoje na jedné straně prodlouženy do Zibohlav, na straně druhé k TPCA (dnes již není ani jedno), 3 byla v polokružní trase Náměstí Míru – Vinice – Náměstí Míru, u „čtyřky“ opět vybrané spoje pokračovaly dále (Radovesnice I resp. TPCA), „pětka“ byla změněna do dnešní trasy Polepy – Vinice a přibyla dnešní linka 6 Nemocnice – TPCA. Ještě v témže roce, od 14.září, přibyly linky 7 Tesco – TPCA, 8 Radovesnice I – TPCA a víkendová linka 10 Tesco – Sendražice. Od 1.září 2009 pak byla v rámci šetření provedena optimalizace linek do dnešní podoby – 3 v trase U vodárny – Jiráskovo náměstí, 4 Tesco – Třídvorská, 9 Nemocnice – TPCA, prodloužení 10 ze sendražice k TPCA, číselné odlišení varianty 1 do Zibohlav na číslo 12, oddělení variant linky 2 přes družstevní dům na číslo 22 a zavedení víkendové linky 30 (variace linky 3 s větší obsluhou města).

25.listopadu 2012 - Víkendová linka 10 odjíýdí ze zastávky Benešova - Pavel Hypš

Jízdné v kolínské MHD je 14 korun, při placení z čipové karty 11,-. I přes zařazení většiny příměstských linek do systému Středočeské integrované dopravy (ve které jsou i nedaleké systémy MHD Čáslav a Kutná Hora), Kolín má svůj vlastní tarifní systém. Paradoxem pak je, že při použití příměstských linek v trase shodné s MHD je jízdné o 2 koruny nižší.

8.listopadu 2012 - Autobus linky 2 v zastávce Banka - Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Další fotografie z města najdete na Facebooku. Tyto fotogalerie jsou častěji aktualizovány.

Zdroje: web wikipedia.cz (město Kolín), web spvd.cz (město Kolín), citybus.cz (AJKA-MHD v Kolíně v roce 1993), web veolia-transport.cz (Tarif MHD Kolín)
Poslední aktualizace: 6.února 2013

TOPlist
aktualizováno: 16.08.2017 11:25:51