ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

LETKOV

Název osady je odvozen od osobního jména Letek, které se často vyskytuje už ve 13. století. V 60. letech minulého století patřil Letkov do tzv. "velké Plzně", pak po jistou dobu tvořil součást Starého Plzence. Po roce 1989 byl opět ustanoven v obci obecní úřad, narovnaly se majetkové poměry, vznikly a zčásti se udržely nové provozovny. Hlavně se však nevídaným tempem rozběhla výstavba nových domků, do krajiny výrazně zasáhla dálnice D5.

Pohled na obratiště v Letkově pomocí Google Street View

Hlavní dopravní obslužnost Letkova zajišťuje autobusová linka 450554 dopravce ČSAD autobusy Plzeň, jezdící v trase Plzeň, Centrální autobusové nádraží – Plzeň, Hlavní nádraží Českých drah – Plzeň, Božkov – Letkov – Tymákov – Mokrouše – Lhůta – Starý Plzenec.

V posledních letech je však postupně posilována linkami městské dopravy Plzeňských městských dopravních podniků. Ty se sem poprvé podívaly 7. září 2004, kdy byla zavedena autobusová linka 57 v trase Plzeň, Božkov – Letkov (bez zastavení). Trochu netypicky byla v provozu pouze o víkendu šesti páry spojů, kdy doplňovala velmi slabý víkendový provoz zmíněné linky ČSAD. V Božkově navazovaly trolejbusy linky 12.

30.července 2005 – Autobus linky 57 na konečné v Letkově – Jan Šlehofer

Podruhé se PMDP do Letkova podívaly na nákupní lince supermarketu Interspar S1. Ta byla v provozu od 19. května do 31. prosince 2005 v trase Interspar – Doubravka – Červený Hrádek – Kyšice – Ejpovice – Mokrouše – Tymákov – Letkov – Interspar. Bylo to také vůbec nejdál, kam v tomto směru městské autobusy jezdily, dál než do Letkova se v bezvýlukovém stavu nikdy nedostaly.

18.února 2013 – Trolejbus linky 12 na konečné Letkov – Pavel Hypš

Revoluční změna ovšem přišla od 1. září 2005. Linka 57 byla zrušena a nahrazena prodloužením vybraných spojů linky 12 až do Letkova, a to nově i v pracovní dny. Stalo se tak ovšem bez zadrátování daného úseku a trolejbusy sem tedy jezdí na dieselagregát. První takovýto úsek to však nebyl, již o sedm měsíců dříve začaly vybrané spoje linky 13 zajíždět v Černicích k nákupnímu centru Olympia stejným způsobem. Na rozdíl od případu linky 13, kde trolejbus jede na alternativní pohon 1,2 km, tady jede hned 3,3 km, alespoň v tomto tedy drží Letkov prvenství, a to dodnes, protože v bezvýlukovém stavu žádný další takto projížděný úsek zaveden nebyl.

Aktuální jízdní řád linky 12 pro pracovní dny, odjezdy ze zastávky Letkov; je jich stále málo, ale více než dříve

Trolejbusy s pomocným pohonem jsou uzpůsobeny pouze pro krátké pojezdy s cestujícími bez vrchního (trolejového) vedení. Rychlost obsazeného vozu při použití pomocného pohonu většinou nepřesahuje 30 km/h (při maximálním výkonu 50 kW), při 100 kW výkonu jsou schopny trolejbusy jet rychlostí přibližně 50 km/h, což je pro městský provoz dostačující. Jako pomocný pohon se využívá dieselagregát, který pohání trakční motor vozu. Stahování a nasazování trolejí probíhá automaticky ve vnitřní stopě obratiště Božkov.

Autor: Pavel Hypš
Poděkování patří také Janu Šlehoferovi za zapůjčení fotografie
Zdroje: web obec-letkov.cz, web plzenskamnhd.net (Z provozu), web wikipedia.cz (Hybridní trolejbus)
Další fotografie z obce najdete na Facebooku. Tyto fotogalerie jsou častěji aktualizovány.
Poslední aktualizace: 24.února 2013

 

TOPlist
aktualizováno: 16.08.2017 11:25:51