ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

MÁSLOVICE

Obec Máslovice leží ve Středočeském kraji přibližně 7 km od hranice hlavního města. První písemná zmínka pochází z roku 1052, kdy byla vesnička čítající pravděpodobně pouze několik chatek předána knížetem Břetislavem církvi. Roku 1706 byla připojena ke Chvatěrubům, později v 18. století k Panenským Břežanům. Až od roku 1960 se stala součástí Středočeského kraje, do té doby spadala pod rozlehlý kraj Praha. Pravděpodobně v té době byl teprve zahájen rozsáhlý stavební ruch a vznikla většina staveb, které tu můžeme najít dnes.

17. března 2012 - Máslovická náves s kapličkou a muzeem másla - Pavel Hypš

Za počátek veřejné dopravy v Máslovicích můžeme považovat přívoz do Libčic nad Vltavou. Záznam o něm najdeme již roku 1557. Provozoval jej mlynář z mlýna Dol v dolní části obce do sousedního městysu Libčice nad Vltavou. Po většinu období byl provozován jako rybářská loď, k dopravnímu účelu sloužil pouze jako návoz a odvoz zaměstnanců. Jelikož mlýnu se dařilo, přívoz byl později pronajímán soukromým majitelům, posledním z nich byl Břetislav Kraif z Libčic. V letech 1955-1959 provozovala přívoz obec Máslovice, později až do roku 1997 Okresní správa a údržba silnic. Od roku 1997 až dodnes je majitelem přívozu Výzkumný ústav včelařský, který sídlí v areálu bývalého mlýna. Motorový prám zde jezdí celodenně a celotýdenně, mimo sezónu převážně pro zaměstnance ústavu (ze 40 pracujících jich využívá přívoz 35). V sezóně je pak vyhledávaným turistickým cílem, jelikož na něj navazuje máslovická naučná stezka a také cyklostezka do Kralup nad Vltavou. Zajímavostí je možnost převážet také motocykly, což většina přívozů dnes již neumožňuje.

17. března 2012 - Máslovický přívoz - Pavel Hypš

První autobusové linky v Máslovicích jsou doloženy v 50. letech. Byly jimi linky 01005 Praha - Zdiby - Přemyšlení - Klecany - Vodochody - Máslovice a 01011 Máslovice - Vodochody - Libčice nad Vltavou, přívoz (později Máslovice, přívoz). Právě druhá jmenovaná je z dnešního pohledu zajímavá, protože z Vodochod jela ulicí K Vltavě až přímo k přístavišti v Dolu, kam dnes již žádná autobusová linka nezajíždí. Byla v provozu pouze při začátcích a koncích směn. Od roku 1962 přibyla k těmto linkám ještě třetí, 01027 z Máslovic k závodu Aero Odolena Voda. Počátkem 70. let byly během plošného přečíslování přeznačeny na 10050 resp. 10270. Závlek k přívozu byl nově veden jako varianta k lince 10270, od roku 1992 byl pak trvale zrušen. V druhé polovině 90. let získaly linky označení 281021 (Praha - Máslovice) a 281028 (Odolena Voda - Máslovice).

1956 - Jízdní řád linky k máslovickému přívozu

Od 30. září 2001 je místní autobusová doprava začleněna do systému Pražské integrované dopravy jako linka číslo 374. Zajišťuje celodenně a celotýdenně spojení s Prahou přes Vodochody, Větrušice, Klecany a Zdiby. Ve špičkách pracovních dnů je veden vždy 1 spoj pokračující z Máslovic k závodu Aero. Dopravcem je ČSAD Střední Čechy se sídlem v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi.

17. března 2012 - Linka PID číslo 374 v nástupní Máslovice - Pavel Hypš

Na přelomu dubna a května 2013 byla rekonstruována hlavní silnice ve Vodochodech. Nebyl po ní umožněn průjezd autobusů a do Máslovic se tedy nedalo nijak dostat. Pro místní obsluhu byly zřízeny zvláštní spoje linky 374 jedoucí pouze z Vodochod do Máslovic zajištěné dodávkou Mercedes-Benz Sprinter s kapacitou 8 osob. Pokud byl vůz naplněn a na zastávce byly další cestující, jel další spoje navíc nad jízdní řád a autobusy 374 na něj ve Vodochodech dále vyčkávaly.

29. dubna 2013 - Minibus náhradní dopravy za linku 374 v Máslovicích - Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web wikipedia.cz (Máslovice, Přívozy na Vltavě), knižní jízdní řády Středočeského kraje z vybraných let
Poslední aktualizace: 9. května 2013

 

TOPlist
aktualizováno: 06.10.2017 18:26:22