ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

MUKAŘOV

Obec Mukařov najdeme ve Středočeském kraji v okrese Praha-východ. První písemný údaj o obci pochází z roku 1318. Svůj název nese od svého zakladatele Mukara z knížecí družiny krále Vladislava ve 12. století. Ve stejné družině byly například i Ondřej (Ondřejov) nebo Srba (Srbín). Před husitskými válkami obec spadala pod říčanské panství, později pod panství Černého Kostelce (dnes Kostelec nad Černými lesy).

1907 – Koláž z historických fotografií Mukařova ( facebook Mukařov-Srbín-Žernovka, sbírka Kateřiny Tyšerové)

V průběhu 18. století probíhal v obci čilí ruch, jelikož tudy vedla obchodní stezka z Říčan do Kostelce. Jelikož ale byla v nedalekém Českém Brodě vystavěna železnice, velká část těchto aktivit z obce zmizela. Jelikož na tom trpěl převážně Kostelec, vznikl nápad na vystavění železnice i v těchto místech. Po prvních plánech vést ji z města na opačnou stranu (směr Kutná Hora resp. Čáslav) přichází v roce 1905 projekt železnice z Říčan přes Mukařov do Kostelce. V dalších letech se jednotlivé obce dohadovaly na vedení dráhy (přímo nebo přes okolní obce Škvorec nebo Doubek), až postup zhatila první světová válka. Ani po válce se nic nepohnulo a žádný z projektů nakonec realizován nebyl. Zajímavé je, že nádražní domy byly vystavěny v předstihu a jediná dochovalá je právě v Mukařově. Slouží dodnes jako hospoda.

Nikdy nefungující nádražní budova v Mukařově na Google Street View

Pravděpodobně již počátkem 19. století soukromníci nebo pošta zajišťovali přepravu místních k českobrodskému nádraží. První autobusová linka sem však začala jezdit do jiného směru, a to Praha – Říčany – Kostelec nad Černými lesy – Kutná Hora. Provoz na téměř sedmdesáti kilometrové trase byl zahájen 4. května 1931. Ještě téhož roku 29. srpna byla do provozu uvedena i druhá linka z Prahy do Chocerad. Přesné datum zahájení dalších linek není zatím doloženo, na konci 50. let už ale prokazatelně jezdily autobusy i do Českého Brodu, Sázavy a Uhlířských Janovic.

1960 – Pohled na autobusovou zastávku v Mukařově (facebook Mukařov-Srbín-Žernovka, sbírka Vítka Šoupala)

I přesto, že Pražská integrovaná doprava zahájila svůj rozvoj už počátkem 90. let, do Mukařova se dostala až od 24. září 2000. K tomuto datu sem začaly jezdit linky 381 (Praha – Kostelec nad Černými lesy), 382 (Praha – Sázava), 383 (Praha – Chocerady), 391 (Mukařov – Český Brod) a 393 (Mukařov – Mnichovice). Většina z těchto linek byly postupně prodlužovány a 10. června 2001 k nim přibyla ještě 387 (Praha – Komorce). Při změnách 15. prosince 2002 sem začala zajíždět i linka 428 (Říčany – Jesenice) a kvůli reorganizaci systému byla linka 391 přečíslována na 491, jelikož nezajíždí do Prahy. K 1. září 2004 sem byla prodloužena i linka 385 z Prahy přes Čestlice a Nupaky. Nejmladší mukařovskou linkou se 14. prosince 2008 stala 489 do Strančic, naopak zrušena byla linka číslo 393 a její spoje převedeny na 383. Od 1. září 2010 je sem zavedena také noční linka 609 z Prahy do Kostelce nad Černými lesy.

20. března 2012 – Čilý dopravních ruch v Mukařově – linka PID 381, 385 a 489 (Pavel Hypš)

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web wikipedia.cz (Mukařov, Český Brod, Příměstské linky PID), web mukarov.cz (Plány se železnicí), archivní materiály Zdeňka Lišky o zavedení autobusových linek, facebook skupina Mukařov-Srbín-Žernovka, web Google Street View
Poslední aktualizace: 27. června 2013

TOPlist
aktualizováno: 16.08.2017 11:25:51