ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

OLOMOUC

Olomouc je statutární a univerzitní město v České republice, centrum Olomouckého kraje, metropole Hané a historická metropole celé Moravy. Ve městě o rozloze 10 336 ha žije zhruba 100 tisíc obyvatel. Olomouc je podle počtu obyvatel šesté největší město České republiky. Užší aglomerace Olomouce dosahuje 110 tisíc obyvatel, velký územní celek olomoucké aglomerace má 480 tisíc obyvatel.

27. srpna 2013 – Horní náměstí v centru města – Pavel Hypš

Železniční doprava do města poprvé zavítala 17. října 1841, kdy byl zahájen provoz na trati Olomouc – Vídeň. Hned o čtyři roky, přesně 20. srpna 1845, se slavnostně vydaly vlaky i na druhou stranu směrem do Prahy.

27. srpna 2013 – Olomoucké hlavní nádraží – Pavel Hypš

Dnes najdeme na území města 7 vlakových stanic - Hlavní nádraží, Smetanovy sady, Nová ulice, Město, Hejčín, Řepčín, Nové sady a Nemilany. Jejich obsluhu zajišťují linky vedené po tratích 270 (Česká Třebová – Olomouc – Bohumín), 275 (Olomouc – Drahanovice), 290 (Olomouc – Šumperk), 301 (Olomouc – Brno) a 310 (Olomouc – Opava-východ).

Vlak řady 451 na trati číslo 301 – web wikipedia.cz

Městská doprava v Olomouci byla se železnicí spjata již od začátku. Právě v roce 1845, kdy začaly jezdit vlaky do Prahy, byl zahájen i provoz omnibusové linky od železniční stanice do centra města. Kapacitně ale nedostačovala, a tak bylo rozhodnuto o výstavně tramvajové tratě. Po 7 letech přípravy vyjely 1. dubna 1899 dvě tramvajové linky v trasách Dělostřelecká kasárna – Horní náměstí – Nádraží a Horní náměstí – Nová ulice.

27. srpna 2013 – Rekonstruována tramvaj Tatra T3 u Hlavního nádraží – Pavel Hypš

Dnes je v provozu 5 tramvajových linek. Z konečné v Nové ulici jezdí linky číslo 1 (na Fibichovu přes třídu Kosmonautů), 4 (do Pavloviček) a 6 (na Fibichovu přes Masarykovu třídu). Zbylé dvě linky spojují krematorium v Neředíně s Fibichovou (linka 2 přes Masarykovu třídu a 7 přes třídu Kosmonautů).

27. srpna 2013 – Škoda Astra na Náměstí Hrdinů – Pavel Hypš

Po počátečním provozu omnibusů nastal s příchodem tramvají útlum silniční dopravy a její omezení pouze na hotelové omnibusy. Až 7. února 1927 zahájil soukromý podnikatel Rudolf Synovec provoz tří autobusových linek doplňujících kolejovou dopravu. O šest let později tyto tři linky (A-C) převzaly Elektrické podniky hlavního města Olomouce (později DPMO). Od roku 1952 se začalo u linek používat číselné označení. Od 1. května 2003 je část spojů zajišťována nízkopodlažními autobusy Solaris.

27. srpna 2013 – Karosa B931 na náhradní dopravě za tramvaje u zastávky Envelopa – Pavel Hypš

Dnešní autobusy v Olomouci zajišťují provoz 23 denních a 3 nočních linek. Na linky 16, 19 a 23 jsou v pracovní dny nasazovány výhradně kloubové autobusy, na ostatních jsou vozy standardní délky. Linka číslo 111 v letní sezóně posiluje dopravu k zoologické zahradě.

27. srpna 2013 – Kloubový autobus Solaris Urbino přijíždí do zastávky Kosmonautů – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web dpmo.cz (Historie tramvajové dopravy), web wikipedia.cz (Olomouc, Městská autobusová doprava v Olomouci, Tramvajová doprava v Olomouci, Olomouc hlavní nádraží, Železniční trať Olomouc - Nezamyslice)
Poslední aktualizace: 9. září 2013

TOPlist
aktualizováno: 06.10.2017 18:26:22