ipt type="text/javascript" src="js/lightbox.js">

VÍDEŇ (WIEN)

Vídeň (německy Wien) je hlavní město Rakouska, současně také statutární město a zároveň od 1. ledna 1922 jedna z jeho spolkových zemí, zcela obklopená územím spolkové země Dolní Rakousy. Leží na řece Dunaj a se svými 1,8 miliony obyvatel je největším rakouským městem a současně nejvýznamnějším kulturním, politickým a hospodářským centrem země.

24. května 2016 – Galerie umění Albertina, jeden ze symbolů Vídně – Pavel Hypš

Kolem přelomu letopočtu bylo území dobyto Římany, kteří na místě dnešního centra města vybudovali vojenský tábor s přilehlým městem. Neslo jméno Vindobona. Roku 1155 učinil markrabě Jindřich II. Jasomirgott Vídeň hlavním městem Rakous.

24. května 2016 – Oblast Nového náměstí (Neuer Markt) – Pavel Hypš

Historické centrum Vídně bylo v roce 2001 zapsáno na Seznam světového dědictví UNESCO. Největším muzejním komplexem je císařský palác Hofburg, kde jsou kromě interiérových instalací z druhé poloviny 19. století vystaveny některé z panovnických sbírek.

24. května 2016 – Katedrála Stephansdom – Pavel Hypš

Dnes se Vídeň člení na 23 samosprávných městských částí tradičně označovaných jako vídeňské městské okresy (Wiener Stadtbezirke). První byly vytvořeny roku 1850 při prvním rozšíření Vídně. Městské okresy se dále člení celkem na 89 katastrálních území, jejichž hranice se však v některých případech nekryjí s hranicemi městských okresů.

24. května 2016 – Legendární zábavní park Prater ve stejnojmenné čtvrti – Pavel Hypš

Dálkovou veřejnou dopravu zajišťuje železniční síť, která vznikla převážně ještě v době rakousko-uherské monarchie. Do Vídně se paprskovitě sbíhaly tratě z celého území tehdejší říše, což bylo důvodem existence několika hlavových nádraží. Teprve od roku 2015 se všechny železniční tratě sbíhají na hlavním nádraží Wien Hauptbahnhof.

24. května 2016 – Hlavní vídeňské nádraží – Pavel Hypš

V současnosti je vídeňská železniční síť využívaná jako S-Bahn, který je chápan jako prostředek rychlého propojení sídel vídeňské aglomerace a všech 13 linek je provozováno v rámci současného systému vídeňské integrované dopravy (Verkehrsverbund Ost-Region).

24. května 2016 – Přes hlavní nádraží jezdí městské železniční linky S1 až S4, S60 a S80 – Pavel Hypš

Od roku 1865 jezdí ve Vídni tramvaje. Zpočátku byly vozy taženy koňmi, první elektrická tramvaj vyjela roku 1897. Dnes síť tvoří celkem 29 linek s celkovou délkou tratí 225 km, čímž se jedná o pátý největší tramvajový provoz na světě.

24. května 2016 – Vídeňský vůz typu E2 vypravený na linku číslo 60 v obratišti Hietzing – Pavel Hypš

Kombinací železnice a tramvají je tzv. vídeňská lokálka (Wiener Lokalbahn, WLB). Po území Vídně využívá síť místní tramvajových tratí, za městem však jede po samostatné jednokolejné železniční trati do nedalekého města Baden.

24. května 2016 – Tramvaj vídeňské lokálky u zastávky Karlsplatz – Pavel Hypš

Od roku 1907 jezdí ve Vídni městské autobusy. V letech 1963 až 1991 se v provozu objevily také autobusy dvoupatrové, a to na vytížených tangenciálních linkách. Od 21. května 2007 je vozový park autobusů kompletně nízkopodlažní.

24. května 2016 – Vozy MAN Lion´s City na konečné zastávce linky 14A Neubergasse – Pavel Hypš

Již od roku 1977 tvoří část sítě minibusové linky, jezdící úzkými uličkami v centru města. V současnosti je na tyto linky nasazováno celkem dvanáct vozů Siemens Rampini, využívajících elektrické akumulátory, které se nabíjejí na konečných.

24. května 2016 – Minibus Siemens Rampini na lince 2A u zastávky Albertinaplatz – Pavel Hypš

Vybrané autobusové linky soukromých dopravců jsou součástí služby ASTAX, kdy je nutné jízdu objednat předem telefonem nebo SMSkou. Služby se využívá především v okrajových částech města a také na nočních linkách.

24. května 2016 – Mercedes-Benz Sprinter na lince 86A, jezdící jako ASTAX doprava – Pavel Hypš

Na území Vídně byly v minulosti provozovány na třech samostatných tratích trolejbusy, a to postupně v obdobích mezi roky 1908 až 1938 a 1946 až 1958. Na poslední trolejbusové lince, dlouhé 5,9 km, jezdilo 10 vozů, poté údajně prodaných do Kapfenbergu v Rakousku.

1947 – Dobový snímek trolejbusu ve Vídni – web fpdwl.at

Metro ve Vídni (U-Bahn) dnes tvoří síť pěti linek, označených U1, U2, U3, U4 a U6. První úsek, který je dnes součástí linky U4, byl zprovozněn 8. května 1976. Některé jeho stanice pocházejí již z počátku 20. století, jelikož původně sloužily jako nádraží městské železnice.

24. května 2016 – Vybrané úseky metra jsou vedeny po povrchu, linka U2 u zastávky Stadion dokonce ve výšce po mostním tělese – Pavel Hypš

Ve čtvrti Schönbrunn jsou v provozu dvě linky turistických autovláčků. Jeden jezdí napříč rozsáhlým areálem vídeňské zoologické zahrady, druhý je veden přes devět zastávek kolem schönbrunnského zámeckého areálu.

24. května 2016 – Autovláček u zastávky Hietzinger Tor – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web wikipedia.cz (Metro ve Vídni, Vídeň), web wikipedia.de (Busverkehr in Wien, Lokalbahn Wien–Baden), web wienerlinien.at
Text zveřejněn: 2. června 2016

TOPlist
aktualizováno: 05.12.2017 22:14:07